Berichten: 1.120
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Soms zie je op oto's nog wel eens externe potjes van de carterontluchting.
Normaal gesproken zit er op mijn 1800 een slang van de carterontluchting naar mn luchtfilter. Daar ben ik niet zo blij mee, dan komt er namelijk langzaam maar zeker een beetje olie in je filter. Dat trekt dan weer via mn gasklep naar de inlaat. Kortom, alles wordt zwart
Nu heb ik het anders aangesloten:
Dit schijnt echter ook niet zon goede oplossing te zijn, iemand vertelde me dat er dan teveel druk in je blok kan ontstaan en hij je keerring eruit perst..
Vroegaah had ik op mn honda monkey een apart tankje ''powerbox'' noemde ze dat volgens mij. Is zoiets ook voor auto's verkrijgbaar, hebben mensen hier ervaring mee?
Groeten, Boele
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
was laatst iemand bij me die de slang naar een spa rood flesje stuurde met een paar gaatjes in de bovenkant
Berichten: 1.120
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
242-turbo schreef:was laatst iemand bij me die de slang naar een spa rood flesje stuurde met een paar gaatjes in de bovenkant
Ja, het principe is hetzelfde, alleen vind ik dat wat minder fraai staan. Vandaar dat ik me afvroeg of er kant en klaar setjes voor bestaan..
Groeten, Boele
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De Volvo oplossing zuigt onnodig veel lucht door het motorblok, ws. om de oliedampen te verdunnen voor verbranding, en om wat overcapaciteit in het systeem te hebben.
De hoeveelheid carterdamp in 'onverdunde' toestand zal wel meevallen, met minder slangen gaat het ook best lukken.
Zoek op 'catch can'. Beetje als een water/luchtafscheider in een compressorslang.
De B18 en B20 zuigen allebei de dampen naar een punt voorbij de gasklep, dus dat zou eigenlijk geen probleem mogen zijn. Hooguit zouden sommige inlaatkleppen wat zwarter zijn dan de andere.
Plaatje:
http://www.sw-em.com/pcv_diagrams.htm
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.120
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Laat ik alleen net de injectie versie hebben:
Ga op zoek naar een catch can!
Groeten, Boele
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Met de originele B20E versie is volgens mij ook niks mis. Slang 2 zuigt behoorlijk, wat-ie aan lucht tekort komt wordt langs 5 en 6 aangevuld met schone lucht via slang 1 (anders zou er vacuum in het carter ontstaan en dat zou niet goed zijn).
Het systeem gaat pas olie ophoesten door slang 1 als de blowby meer is als de dampzuigcapaciteit van slang 2. Dan zijn je zuigerveren al goed gaar.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.120
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Marc1970 schreef:Met de originele B20E versie is volgens mij ook niks mis. Slang 2 zuigt behoorlijk, wat-ie aan lucht tekort komt wordt langs 5 en 6 aangevuld met schone lucht via slang 1 (anders zou er vacuum in het carter ontstaan en dat zou niet goed zijn).
Het systeem gaat pas olie ophoesten door slang 1 als de blowby meer is als de dampzuigcapaciteit van slang 2. Dan zijn je zuigerveren al goed gaar.
Maar Marc, Als je dan naar mijn aansluiting kijkt, dan ontstaat er toch ook vacuum? Of lees ik de tekening Ã
cht helemaal verkeerd?
Groeten, Boele
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ik kan niet zien waar die linker slang eindigt. Als die op aansluiting 3 zit zou je vacuum in je motorblok (carter en de ruimte onder het kleppendeksel zijn natuurlijk ÃÃn) creeeren, en onnodig zwarte meuk naar binnen zuigen.
Zeker vanaf het eitje, waar nog oliedamp van de krukas in de rondte vliegt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
tankje, in de racerij niets nieuws..
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009