Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Carterontluchtingslangen naar extern potje?
Soms zie je op oto's nog wel eens externe potjes van de carterontluchting.

Normaal gesproken zit er op mijn 1800 een slang van de carterontluchting naar mn luchtfilter. Daar ben ik niet zo blij mee, dan komt er namelijk langzaam maar zeker een beetje olie in je filter. Dat trekt dan weer via mn gasklep naar de inlaat. Kortom, alles wordt zwartWink

Nu heb ik het anders aangesloten:
[Afbeelding: T-stukolieslang.jpg]

Dit schijnt echter ook niet zon goede oplossing te zijn, iemand vertelde me dat er dan teveel druk in je blok kan ontstaan en hij je keerring eruit perst..

Vroegaah had ik op mn honda monkey een apart tankje ''powerbox'' noemde ze dat volgens mij. Is zoiets ook voor auto's verkrijgbaar, hebben mensen hier ervaring mee?

Groeten, Boele
Antwoord
was laatst iemand bij me die de slang naar een spa rood flesje stuurde met een paar gaatjes in de bovenkant
Antwoord
242-turbo schreef:was laatst iemand bij me die de slang naar een spa rood flesje stuurde met een paar gaatjes in de bovenkant

Ja, het principe is hetzelfde, alleen vind ik dat wat minder fraai staan. Vandaar dat ik me afvroeg of er kant en klaar setjes voor bestaan..
Groeten, Boele
Antwoord
De Volvo oplossing zuigt onnodig veel lucht door het motorblok, ws. om de oliedampen te verdunnen voor verbranding, en om wat overcapaciteit in het systeem te hebben.
De hoeveelheid carterdamp in 'onverdunde' toestand zal wel meevallen, met minder slangen gaat het ook best lukken.

Zoek op 'catch can'. Beetje als een water/luchtafscheider in een compressorslang.

De B18 en B20 zuigen allebei de dampen naar een punt voorbij de gasklep, dus dat zou eigenlijk geen probleem mogen zijn. Hooguit zouden sommige inlaatkleppen wat zwarter zijn dan de andere.
Plaatje: http://www.sw-em.com/pcv_diagrams.htm
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Laat ik alleen net de injectie versie hebben:
[Afbeelding: pcv_b20_fi.jpg]

Ga op zoek naar een catch can!
Groeten, Boele
Antwoord
Met de originele B20E versie is volgens mij ook niks mis. Slang 2 zuigt behoorlijk, wat-ie aan lucht tekort komt wordt langs 5 en 6 aangevuld met schone lucht via slang 1 (anders zou er vacuum in het carter ontstaan en dat zou niet goed zijn).
Het systeem gaat pas olie ophoesten door slang 1 als de blowby meer is als de dampzuigcapaciteit van slang 2. Dan zijn je zuigerveren al goed gaar.
Antwoord
Marc1970 schreef:Met de originele B20E versie is volgens mij ook niks mis. Slang 2 zuigt behoorlijk, wat-ie aan lucht tekort komt wordt langs 5 en 6 aangevuld met schone lucht via slang 1 (anders zou er vacuum in het carter ontstaan en dat zou niet goed zijn).
Het systeem gaat pas olie ophoesten door slang 1 als de blowby meer is als de dampzuigcapaciteit van slang 2. Dan zijn je zuigerveren al goed gaar.

Maar Marc, Als je dan naar mijn aansluiting kijkt, dan ontstaat er toch ook vacuum? Of lees ik de tekening Ãcht helemaal verkeerd?
Groeten, Boele
Antwoord
Ik kan niet zien waar die linker slang eindigt. Als die op aansluiting 3 zit zou je vacuum in je motorblok (carter en de ruimte onder het kleppendeksel zijn natuurlijk ÃÃn) creeeren, en onnodig zwarte meuk naar binnen zuigen.

Zeker vanaf het eitje, waar nog oliedamp van de krukas in de rondte vliegt.
Antwoord
tankje, in de racerij niets nieuws..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
schemaatje
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Ombouw automaat naar hand bak. Madman 1 5.258 20 September 2015, 13:13
Laatste bericht: Dopski
  van automaat naar schakelbak Rin 11 18.281 15 September 2014, 22:23
Laatste bericht: Marc1970
  164 automaat schakelt niet meer naar drie Rin 32 48.540 12 August 2014, 11:25
Laatste bericht: Rin
  naar zweden.. patrick2wd 1 3.149 23 September 2011, 09:32
Laatste bericht: volvosvenska
  Motor automaat overzetten naar schakel, complicaties? leerling142 12 9.452 18 April 2010, 00:10
Laatste bericht: leerling142

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)