Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
koelvloeistof
Maak het nog uit waar je mee bijvult? Of kan ik gewoon bijvullen met Coolant van de Shell? Maakt het dan nog wat uit wat er nu in zit of zijn die spullen gewoon door elkaar te gebruiken?
240 GL Estate LPG 1991
Antwoord
er zijn weinig mensen die daar rekening mee houden.

en die auto's blijven het toch ook doen

je kan het dus wel bij elkaar mikken.

je kan het ook eens verversen , dat word ook aan geraden.

het raakt opgeven moment zijn aditieven kwijt.

waardoor er roest vorming en cavitatie gaat optreden.

dan heb je van 1 soort erin neem je wat op voorraad kan je af en toe wat bijvullen met het spul wat je erin hebt.
Antwoord
Volgens mij kan je bij de 4 cyl. Volvo blokken alles door elkaar gebruiken.

Het is alleen oppassen bij cylinderblokken van aluminium, als je daar de fabrieksspecificaties negeert kan het weleens fout aflopen.
Antwoord
let wel op, puur antivries bevriest veel eerder dan de 50/50 mix water/antievries!
Een keertje vervangen is nooit een slecht idee...
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Er zijn 2 varianten: koelvloeistof en antivries. Volvo schrijft de variant voor die je kunt mixen met water (vlgs mij is dat antivries).

Dat gooi ik er dus maar in, maar ik weet niet of er een wezenlijk verschil zit tussen die 2.
Antwoord
ja er is verschil

koelvloeistof is speciaal gemaakt voor motoren en kant en klaar.

anti-vries is geconcentreerd en moet met water vermengd/verdund worden.

je gebruikt meestal kraanwater.

hier zit een hoop kalk in (kijk maar naar je doeskop Big Grin in de badkamer).

wat gebeurd er nu als je dit gaat gebruiken in je motor.

je krijgt ook kalk afzetting in je motor , gebruik dan wel demi-water.

en je vult je koelwater wat bij met water en nog es en nog es want er zit toch anti-vries in.

je weet opgeven moment niet meer hoe je mengverhouding is

als er te kort anti-vries in zit , je raad het al , in deze tijd van het jaar.

of je moet er echt mee bezig wezen en het in de gaten houden , hoe je zwaar je anti-vries nog mee teld.

gebruik dus koelvloeistof

als je het bij moet vullen nix geen gedoe met anti-vries meten end.

je bent altijd vorst vrij en je hebt altijd het juiste in je motor.

das toch een heerlijk gevoel volgens mij.
Antwoord
Volvo schrijft voor de 240's (en misschien ook andere Volvo's?) anti-vries voor.

Het verschil tussen anti-vries en koelvloeistof heeft Kaassie al duidelijk uitgelegd, maar om op je vraag terug te komen of je de verschillende koelvloeistoffen bij elkaar mag gooien: volgens mijn garagehouder kan dat geen kwaad.
Het enige nadeel is dat je de vorstbeveigingsgraad dan niet meer weet en je dus voor de winter intreedt even met een anti-vriesmeter zult moeten meten of het koelsysteem voldoende beveiligd is tegen bevriezing.

Het makkelijkst is inderdaad om alleen koelvloeisof te gebruiken omdat je dan geen omkijken hebt naar de beveiligingsgraad.

Een minstens zo belangrijk punt lijkt me de frekwentie van het verversen.Je ziet nogal eens auto's waar in het expansievatje een bruingekleurde vloeistof zit. Gevolg van niet op tijd verversen van het systeem.
Mijn ervaring is, dat wanneer het koelsysteem inwendig door corrosie is aangetast, spoelen en verversen nauwelijks meer helpt om de originele kleur terug te krijgen.

Op tijd verversen dus en dat geldt ook voor de remvloeistof. Dat wordt door veel garages ook nogal eens vergeten.
Antwoord
Het werd al even genoemd, maar voor de V6 moet een speciale soort voor aluminiumblokken gebruiken. Ietsje duurder, verder niets bijzonders. Ik koop altijd zo'n 5 liter fles en heb dus altijd wat bij me om bij te vullen. En aangezien mijn expansievat een heel klein beetje lek is, moet dat af en toe! :wink:

NB: nieuw tankje heb ik al, moet er alleen nog in.
olvo 264 GLE 1980, 223.500 km (in co-ouderschap)<br />Volvo S60 2.4 automaat 2001, 116.000 km
Antwoord
Sander van Buiten schreef:NB: nieuw tankje heb ik al, moet er alleen nog in.

Die klus kun jij zelfs tot een goed einde brengen. :wink:
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
Peter Timmer schreef:
Sander van Buiten schreef:NB: nieuw tankje heb ik al, moet er alleen nog in.

Die klus kun jij zelfs tot een goed einde brengen. :wink:

Daar wou hij al eens aan beginnen maar toen kwam het er dus niet van...
In Maart is het weer Sleuteldag bij Hooftman Big Grin Big Grin
Volvo V70 TDI<br />Volvo 242 in veel onderdelen
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Verwarming werkt niet bij te weinig koelvloeistof Boet 4 458 26 December 2024, 12:01
Laatste bericht: Boet
  Bruine prut in koelvloeistof Grey240Polar 4 3.949 10 April 2020, 14:11
Laatste bericht: Grey240Polar
  Motor snel oververhit B20A Volvo 145 - koppakking of koelvloeistof? RonaldD 22 21.322 28 November 2016, 10:26
Laatste bericht: Marc1970
  Koelvloeistof vervangen B20B Rob 10 9.805 17 May 2016, 23:46
Laatste bericht: Jambon
  Waar zit de koelvloeistof temperatuur sensor? B19et Basta 9 5.880 16 October 2012, 19:24
Laatste bericht: Basta
  koelvloeistof druppels uit expansievat Kogelman 0 2.066 17 May 2012, 22:41
Laatste bericht: Kogelman
  lekkage koelvloeistof wakka 6 4.133 15 March 2012, 22:45
Laatste bericht: wakka
  koelvloeistof verlies SamP 11 6.703 10 March 2011, 21:07
Laatste bericht: pepijnwk
  Koelsysteem komt niet (op de goede manier) op druk na vervangen koelvloeistof Martin245 31 22.531 10 March 2011, 20:40
Laatste bericht: Martin245
  koelvloeistof om de week bijvullen volgens mij klopt er iets niet! jafd 13 10.358 29 November 2010, 23:11
Laatste bericht: TheSaint77

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)