Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Onvindbaar benzinefilter; dat heb ik weer ...
#1
Als ik op benzine rijd merk ik dat de motor - terwijl ik een constante snelheid aanhoudt af en toe hort en stoot. Net of er een halve seconde geen brandstof voorradig is.
Het leek mij raadzaam om eens te kijken of het benzinefilter misschien aan vervanging toe is. In zowel Bentley als Haynes staat beschreven dat het filter tegen het schutbord gemonteerd kan zitten of bij het rechter achterwiel aan de onderzijde van de auto.

Ik trof een "filter" aan op het schutbord. Hierin steken drie slangen; een komt vanuit de richting van de benzinetank. Als ik deze slang volg naar achteren wordt deze ter hoogte van de achteras aan een dikkere slang gekoppeld die ergens bovenop de benzinetank eindigt. Verder kan ik het niet volgen. Ik zie nergens een filter of brandstofpomp.
De andere twee slangen gaan richting van de inlaat van de carburateur.

Bij Nordicar werd me gezegd dat het onderdeel op het schutbord http://www.nikniek.nl/afbeeldingen/iets.jpgÃn benzinefilter is. Het was 'iets anders' wat er 'later' tussen gezet was. Aan de staat van het onderdeel [roestvorming] moet dit lang geleden zijn, lang voordat ik de auto in mijn bezit kreeg.

1. Omdat ik verder geen filter aantrof is mijn vraag; kan een auto zonder brandstoffilter?
2. Is dit wel OK?
3. Wat is het onderdeel op het schutbord dan als het geen filter is?
4. Of zit het filter misschien bij de benzinetank daar waar ik de slang niet meer kan volgen?
5. En als dat zo is, hoe kom ik daar in godsnaam bij!

Mijn stationcar uit 1984 heeft overigens ook een gasinstallatie.
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
#2
onder de LPG tank in de kofferruimte...:RpS_ohmy:
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
#3
Als dat zo is ben ik daar niet blij mee want de gastank ligt met twee beugels vast in een 'bad' van zwarte kit. Het lijkt me dat dit er niet makkelijk uit te krijgen is. Kan ik erbij als de benzinetank gedemonteerd wordt of is dat ook een lastige optie?
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
#4
Ik begrijp dat je een carburateur motor hebt ; dan zit er meestal een klein benzinefilter tussen de benzinepomp en carburateur. Als er geen op zit kun je er zelf eentje tussenzetten in de benzineslang.

Het euvel wat je noemt ,inhouden bij constante snelheid, is typisch iets wat voorkomt bij verkeerd afgestelde contactpunten.

Het ding op de foto is volgens mij een ouderwetse flow control.Vraag me niet waartoe het dient ;-)
#5
Ik ga morgen sowieso even naar de garage. Bedankt voor de tip over het afstellen van de contactpuntjes.
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
#6
In de garage konden ze me toch het benzinefilter aanwijzen. Het zit hier. http://www.nikniek.nl/afbeeldingen/benzinefilter.jpg Hoe het onderdeel heet weet ik niet; wie wel?
Gewoon de twee schroefjes losdraaien, kapje eraf en dan vind je eronder een soort minuscuul rond kooitje met gaas. Het voordeel is dat je dit filter gewoon kunt schoonmaken en je geen onderdeel hoeft te vervangen. Het nadeel is dat je het in geen enkel boek terugvindt. Er zijn vast nog meer nadelen anders zou ik niet weten waarom er nadien ándere, vervangbare [en op onmogelijke plekken geplaatste!] filters zijn gemaakt.
Het horten en stoten is echter niet weg. Nu wil ik zelf contactpunten gaan stellen. Wie weet een goede instructie hiervoor te vinden?

Alvast bedankt voor het meedenken.
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
#7
Zoek eens op brandstofpomp :biggrin:. Waarschijnlijk kun je hem dan wel vinden in de boeken. Is een mechanisch aangedreven pompje dat meeloopt op de nokkenas.

Betreffende de contactpunten, kijk eens op http://www.k-jet.org/documents/greenbooks/200-series/. Daar staan alle werkplaatsboeken van Volvo voor de 200 serie. In een van die boeken staat vast wel iets over het afstellen van de ontsteking.
#8
Het onderdeel op je laatste link is de mechanische benzinepomp.
Ik denk niet dat je het filtertje los kunt kopen maar een nieuwe benzinepomp is niet duur.
Overigens geloof ik niet dat daar het inhouden door veroorzaakt wordt.
#9
Het filtertje was nog in orde, dus ik hoefde het niet te vervangen. Het inhouden is nog niet over inderdaad; ik ga me richten op de contactpuntjes. Ik heb dit alleen nooit eerder gedaan. Komt wel in orde denk ik.
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
#10
Nicolaas H schreef:Het filtertje was nog in orde, dus ik hoefde het niet te vervangen. Het inhouden is nog niet over inderdaad; ik ga me richten op de contactpuntjes. Ik heb dit alleen nooit eerder gedaan. Komt wel in orde denk ik.
...zet r meteen een electronisch setje in...
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  benzinefilter gezocht!! eddy 2 2.173 30 April 2019, 22:50
Laatste bericht: Marc1970
  Weer zo’n stotter probleem Loenatik 9 5.980 16 February 2019, 18:40
Laatste bericht: Loenatik
  240 b200f stottert bij vochtig weer brun-c 3 4.401 30 June 2017, 09:35
Laatste bericht: BartJu
  Slecht stationair draaien bij vochtig weer. Madman 4 3.680 19 December 2014, 12:23
Laatste bericht: jos245
  240 b200f start slecht bij nat weer en slechte acceleratie daanw 5 4.296 20 October 2012, 18:37
Laatste bericht: Marc1970
  Motor slaat plotseling af...en even later loopt ie weer perfect. Tim 18 16.147 23 June 2012, 10:20
Laatste bericht: jos245
  stroomt valt even weg, motor uit en dan weer aan b21 motor. gek wordt ik van manuel60 8 5.793 20 February 2012, 20:31
Laatste bericht: Marc1970
  Moeilijk starten bij nat weer Van Schellen 49 53.304 6 January 2012, 17:12
Laatste bericht: Jambon
  stationair toerental b19a zakt steeds weer terug naar 500 toeren Rubicon 169 64.175 25 June 2011, 16:12
Laatste bericht: Rubicon
  het is weer zover. Afgebroken bout wat nu? Jeroen V 9 5.567 11 August 2010, 13:46
Laatste bericht: Jeroen V

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)