Nokkenas kon net langs de Kenlowe fan!
De Tinustechniek upgrade spullen:
Alles gemonteerd!
De nokkenas zelf was zo geplaatst, Alleen het monteren van de kop was een stuk lastiger. Door het gebrek aan ruimte moest de cilinderkop zijdelings op de spaghettiuitlaat geschoven worden. Dit heb ik samen gedaan met mijn vader door dunne PVC buisjes ertussen te leggen. Gewoon schuiven over de koppakking werkt niet, dan gaan de rubber ringen uit de waterpomp er van door.
Nadat de kop aangetrokken erop zat, was ik gedeeltelijk tevreden. Het lastigste zou nog komen: Het monteren van het inlaatspruitstuk! Doordat de spaghetti uitlaat een andere dikte heeft dan het inlaatspruitstuk, moest ik halve maantjes gebruiken om de krachten gelijk te verdelen. Dit was een ontzettend gepruts. Mijn vader zou me wel 'even' helpen wat uiteindelijk minimaal 2uur gekost heeft!
Daarna koelvloeistof bijgevuld, ontsteking op tijd gezet en starten maar, althans dat dacht ik.
Ik had er niet bij nagedacht dat de ontsteking 180graden fout kan staan. Het gevolg was dus dat de kleppen op tuimelen stonden, en er op dat moment een vonk geleverd werd. Dit resulteerde in een ontzettend harde knal! Ik ben vrij veel vuurwerk gewend, maar dit was wel in de klasse 'Vlinders.'
Na 12uur een suizend oor gehad te hebben, nog maar eens gekeken samen met mijn vader. Ontsteking afgesteld door te kijken naar de rotor en de klepstanden, toen liep hij zowaar! Daarna met stroboscoop precies goed gezet!
Straks testrijden.. Ben benieuwd. Eerste 500km maar rustig daarna maar eens gas gaan geven.