Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
Ik vraag me af wat de relatie tussen de twee afstellers is op mijn lovato verdamper. Er zit een kunststof- en een messing afsteller op. Iemand een idee?
Dit is de verdamper:
Messing stelschroef wat moeilijk te zien, maar zit bovenop. Kunststof zit aan de voorkant, net voor de blauwe afsluiter.
Berichten: 469
Topics: 22
Lid sinds: Mar 2009
Messing is stationaire omloop en kunststof geval bepaalt moment waarop het membraan gas gaat doorlaten.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ik dacht net andersom, bij mijn Lovato 90kW verdamper (ziet er net zo uit behalve de mijne heeft een 'choke' op het deksel en minder afsluiters erop) gebruik ik de plastic schroef voor stationair/CO. In elk geval reageert de motor er vrij direct op, als een CO schroef op een carburateur.
Die messing zit er ook vast wel ergens op maar die heb ik nog nooit gezien. Kan me voorstellen dat die de gevoeligheid van het membraan regelt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 62
Topics: 30
Lid sinds: Feb 2012
Je bedoelt die onderaan die zwarte ronde knop? en de schroef waar een platte schroevendraaier in kan? Ben namelijk ook benieuwd wat die 2 zijn. Want mijn Volvo 164E loopt momenteel niet echt voordelig.
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Die zwarte ronde onderaan is de aftapschroef voor LPG sludge. Ook nuttig af en toe. Die waar de platte schroevedraaier ingaat, gebruik ik voor stationair/CO.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 62
Topics: 30
Lid sinds: Feb 2012
hoe kun je dan de hoeveelheid lpg afstellen dat doe je dus met die schroef met die platte kan erin?
Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
Bedankt wederom, als het weer het toelaat ga ik weer met de ama aan de gang. Gezien er nu een 32/36 opzit ipv de zenith zal ik (neem ik aan) het eea weer af moeten stellen. Ga eerst met de grote stelschroef aan de gang.
Heb ik het goed dat je deze bij stationair indraait tot de motor moeilijker begint te lopen en dan een halve slag terug?
Messing stelschroef laat ik dan even voor wat ie is.
Berichten: 398
Topics: 49
Lid sinds: Jan 2009
13 February 2012, 12:34
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13 February 2012, 12:36 door aernout.)
Co regelen doe je toch met een aparte stelschroef in de gasleiding naar je mengstuk toe?
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
aernout schreef:Co regelen doe je toch met een aparte stelschroef in de gasleiding naar je mengstuk toe?
Ik heb begrepen dat deze "in-slang" stelschroef alleen de hoeveelheid lpg regelt.
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De in-slang schroef (een registerschroef) is de begrenzing voor de maximaal te leveren hoeveelheid LPG. Dus die stel je af dat-ie bij 3000 rpm zo'n beetje begint te knijpen. Als je hem teveel knijpt, wordt-ie te arm bij hoge toeren en krijg je gepingel.
Mijn beide 144's doen het zonder, en dat werkt ook prima. Ws. omdat de maximale flow van de verdamper toevallig ongeveer matcht met de maximale vraag van de motor.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969