Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
koelings problemen B20
Door omstandigheden (ahum, van je fouten kan je leren :-[ ) heb ik recent de radiator van mijn 142 vervangen. Sindsdien heb ik volgens mij koelingsproblemen.
Het is niet echt warm geweest de afgelopen dagen maar het temp. metertje loopt op naar de "m" van temp.
Gisteren stond ik even in een kleine file op de A28 en toen werd hij wel heel warm. Bij mijn werk aangekomen hoorde ik een gesis en kwam er wat stoom uit de gril. 's middags bleek mijn reservoir leeg te zijn. Bij gevuld en rijden maar weer.
Nu ben ik bang dat ik grote problemen kan krijgen in de zomer en bij file rijden.

Heeft er iemand een idee wat er loos kan zijn en wat ik er aan kan doen???

Geen mooiere klassieker dan een VOLVO klassieker !!!
Antwoord
Eerst wat zaken controleren:
In eerste instantie zou ik aan de thermostaat denken die niet volledig opengaat.
Is te checken in een bak water met thermometer die je langzaam verwarmt.
De "nieuwe"radiator was die ook echt nieuw of een gebruikte?
Is de nieuwe net zo dik als de oude? Er bestaan 2 versies eeen met 2 en een met 3 blokken in de radiator
Als het een gebruikte was kan het zijn dat ie verstopt is en dus geen voldoende koeling kan creeren.
Is het koelsysteem na ombouw goed en volledig ontlucht?
Frans z'n Volvo's: Volvo Amazon Kombi P221, B18A+ overdrive 1965, Volvo XC70, Titanium 2016,USA import
Antwoord
hesened schreef:Door omstandigheden (ahum, van je fouten kan je leren :-[ ) heb ik recent de radiator van mijn 142 vervangen. Sindsdien heb ik volgens mij koelingsproblemen.
Het is niet echt warm geweest de afgelopen dagen maar het temp. metertje loopt op naar de "m" van temp.
Gisteren stond ik even in een kleine file op de A28 en toen werd hij wel heel warm. Bij mijn werk aangekomen hoorde ik een gesis en kwam er wat stoom uit de gril. 's middags bleek mijn reservoir leeg te zijn. Bij gevuld en rijden maar weer.
Nu ben ik bang dat ik grote problemen kan krijgen in de zomer en bij file rijden.

Heeft er iemand een idee wat er loos kan zijn en wat ik er aan kan doen???

Als de auto van tevoren geen koelingsproblemen had lijkt me dat het dus alleen aan de radiateur kan liggen.Dat is immers het enigste wat je vervangen hebt.
Het koelsysteem van de 240's ontlucht zichzelf naar mijn ervaring dus dat zou het toch ook niet kunnen zijn?
Antwoord
zoek ff naar een post van mij van een week of 3 geleden. Had het zelfde; er was een leidinkje verstopt.
Antwoord
Ik heb een 142 uit 1971 en dus geen 240 zoals ik in de antwoorden las.

De nieuwe radiator is een tweede hands, gekocht in scherpenzeel bij volvoclassics. Daar heb ik hem er ook ingezet.
Ik heb een oude topic hier gelezen over het vullen van het systeem. Ik las dat de radiator helemaal vol moet zitten, klopt dit?
Ik heb de vloeistof opgevangen toen ik de oude radiator demonteerde en dat was als ik moet gokken een liter of 2. Dit heb ik (gezeefd) weer terug gegoten toen de nieuwe (tweede hands) radiator er in zat en ik had al het idee dat het wat weinig was. Later heb ik er nog een klein litertje bij gedaan omdat het reservoir leeg was.
Als ik nu kijk, is de radiator nog steeds niet tot de rand vol. Maar de afgelopen dagen is het wel redelijk goed gegaan. Het reservoir is nog op pijl maar hij wordt nog wel wat warm. De slangen van en naar de radiator zijn ook heet dus het zit volgens mij niet verstopt.
Zal er dan toch nog meer vloeistof bij moeten? Maar te veel vloeistof is ook niet goed. Dat gooit hij er weer uit als het warm wordt toch?
Antwoord
Je moet de radiator inderdaad helemaal vullen, bij koude motor moet ook het expansievat tot de max zijn gevuld.
Dan de motor starten en op temp laten komen. Dan moet je ff in de slangen knijpen om de eventuele luchtbellen te laten ontsnappen.
Mij mij (ook een 140) was het slangetje van het expansievat verstopt, waardoor je dus denkt dat hij altijd netjes op max staat... De druk kon nergens heen dus ik hoorde ook gesis.
Antwoord
Ik ga hem zo gelijk vullen. Ik laat weten hoe het afgelopen is.
Bedankt alvast
Antwoord
Hier het topic van een paar weken terug wat ik bedoelde:

http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...5#msg69245
Antwoord
Misschien is het een idee om toch een keer alle koelvloeistof af te tappen (bij een 240 heb je een aftapplug) en vervolgens een keer nieuwe koelvloeistof erin te doen.

Dat spul is niet duur, je ouwe meuk is eruit en je kunt een beetje kijken of het schoon blijft.
Antwoord
Ook de verwarming geheel openen om de zaak volledig te kunnen ontluchten en zodoende maximaal te kunnen vullen
Frans z'n Volvo's: Volvo Amazon Kombi P221, B18A+ overdrive 1965, Volvo XC70, Titanium 2016,USA import
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  koel problemen :( volvo142 13 10.617 11 October 2012, 15:58
Laatste bericht: VolvoTom
  start problemen volvo142 6 4.523 16 October 2011, 21:19
Laatste bericht: f3rdy

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)