Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B21 blok inbouwen in een 142
#11
B230ET, maar alle gekheid met een stokje, in Zweden rijden inmiddels ook diesels rond. Het kan wel klinken als heiligschennis, maar, als ik mijn 1600 dieseltje uit de Peugeot zou trekken en met een hoop versnellingbak gedoe zou gebruiken. Dan heb je het over 1 op 17 of hoger (de peugeot weegt hetzelfde en heeft in de bergen meer dan 1200 km op een tankje gedaan) Koppel, te chippen tot 310 nm, maar anders altijd max 260 nm.

Die tijd komt ook nog wel. En, Volvo gaat nu eindelijk groen denken dus wie weet wat voor een fijne dieseltjes daar uit komen.

Nogmaals, heiligschennis, mogelijk, maar ben je tervreden met de auto en hou je het "hok" heel en roestvrij, dan heb je voor lengte van dagen een gratis auto die met keus van de juiste dieselmotor, ook nog eens loopt op alles wat vettigheid heet, met een trekkracht van een, ja, trekker, en een verbruik waarbij je vergeet waar de tankdop ook alweer zit...
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#12
Bedankt voor alle informatie. Ik kan bij de b21 de bijbehorende versnellingsbak krijgen. Probeer nu er achter te komen welk model het is. Daarna even opmeten om te kijken of deze even lang is als de huidige (lijkt me handig ivm de pook). Ik zal foto's maken als ik er mee bezig ga. Zal ik ook even posten, leuk om te zien mischien.
Antwoord
#13
Ik denk bij tijd en wijle ook wel eens na over dat soort swaps maar ik blijf bij de B20. Ombouwen recht of schuin is best wat werk, inclusief onderdelen zoeken, lassen en zagen. De B21 carburateurversie is niet eens een echte vooruitgang kwa vermogen vergeleken met een B20B die er zo inpast.
Als je hem gratis kreeg zou je er nog over na kunnen denken. Op v44.nl zijn ook wel wat ombouwers te vinden.

Van het internet:
[Afbeelding: schuineohcblokin145.png]

De B18 past wel 1:1 (iets minder pk's) , ze zijn best wel te vinden op Marktplaats e.d. voor een appel en een ei, net als B20's.

Ik ben ook wel benieuwd wat je heeft doen concluderen dat je B20 overleden is, ze houden er niet zomaar mee op. De enige echte failure mode die ik heb meegemaakt is zijn uitgelopen drijfstanglagers (zuiger knalt tegen onderkant cilinderkop) en gebroken zuigerringen die cilinderwanden en zuigers wegvreten.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#14
Marc1970 schreef:Ik denk bij tijd en wijle ook wel eens na over dat soort swaps maar ik blijf bij de B20. Ombouwen recht of schuin is best wat werk, inclusief onderdelen zoeken, lassen en zagen.

Is dit enkel bij de 140 serie?
Want ik heb een 240 met een b20f blok (dat recht overeind staat) en wil tzt een b230 blok inbouwen...
Ik dacht dat bij mij de swap zonder zagen en lassen wel zou lukken...
Antwoord
#15
Je zou zeggen dat dat met een handige donor met louter bouten en moeren op te lossen is.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#16
http://www.1800philes.com/supercharged_volvo.html

http://english.dieselmaffian.com/subpage.html

http://www.vclassics.com/hiperf3.htm

http://www.tinustechniek.nl/1-div-ohc.html

http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/vo..._swaps.htm

[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#17
Kleine aanvulling op failure modes van de B18/20: de meest voorkomende en onschuldige oorzaak van het "de geest geven" is het losraken of deels afbreken van het distributietandwiel. Dit tandwiel is van geperste houtvezel en is een normaal slijtage-onderdeel @ 100.000 km ongeveer.
Voortekenen zijn (langere of kortere tijd) een tokkelend geluid, als een beschaafde diesel.

Reparatie zal 130 euro voor de tandwielen en misschien twee uurtjes werk kosten? Het zou zonde zijn om hiervoor een B20 af te schrijven (geef hem dan aan mij).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#18
of een stalen / alu upgrade

http://www.tinustechniek.nl/shop/Aludistrtandw.jpg
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#19
Jambon schreef:of een stalen / alu upgrade

http://www.tinustechniek.nl/shop/Aludistrtandw.jpg

Meneer Tinus overdrijft wel een beetje, een stalen tandwiel hoor je amper boven de andere motorgeluiden uitkomen. Daarnaast zal je gasreactie minimaal toenemen doordat de overbrenging krukas/nokkenas 1:4 is.
Antwoord
#20
f3rdy schreef:Daarnaast zal je gasreactie minimaal toenemen doordat de overbrenging krukas/nokkenas 1:4 is.

??? ???volgens mij draait de krukas 2x rondt en vervolgens de nokkenas 1x dus 1:2 niet?
Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Overdrive 164 inbouwen Rin 17 20.647 16 March 2016, 21:43
Laatste bericht: Rin
  Volvo 142 B21a inbouwen (rembekrachtiger?) Bas. 7 6.322 20 August 2011, 12:59
Laatste bericht: Marc1970
  autoradio inbouwen: 2 din mogelijk? niekos 9 8.790 7 July 2010, 11:18
Laatste bericht: Jambon
  Automaat inbouwen in mijn 164 (71') waz 12 11.341 7 January 2009, 02:36
Laatste bericht: waz

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)