Berichten: 55
Topics: 1
Lid sinds: Jul 2009
eric vermeer schreef:f3rdy schreef:Daarnaast zal je gasreactie minimaal toenemen doordat de overbrenging krukas/nokkenas 1:4 is.
??? ???volgens mij draait de krukas 2x rondt en vervolgens de nokkenas 1x dus 1:2 niet?
true
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Geinspireerd op
dit topic kwam ik op het volgende idee:
- Volvo 140
- Moderne motor B230 evt met 16V kop, rechtop.
- Versnellingsbak M400 (bestaat die) of M410
- Lange pook behouden: M40 lange pook overzetten op M400/M410
(- de m40 kan je ook behouden, maar ik verwacht dat dat koffiemolentje de krachten niet aan kan.)
Volgens mij moet dit dan met bouten en moeren passen. Enige wat gedaan moet worden zijn de motorsteunen en aandrijfas... En misschien de rembekrachtiger verplaatsen.
Toch?
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
alleen is de vroege tunnel naar achteren toe wat smaller dan de korte pook versie. al hang je er een T5 in, alles is passend te maken (142T5R)
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Past in de vroege tunnen een M41?
Maw: is een M410 veel groter dan een M41?
edit, toevoeging:
Citaat:Wikipedia:
M400 is a gearbox from Volvo used in Volvo 164 and in a modified version, the 1970 1800E. It's a stronger version of the M40 gearbox. It can be identified by the drain plug being on the opposite side to the M40. While never factory equipped with the "long stick" shifter handle, the shifter interchanges, opening up possibilities for swaps. Owners have found that while the bearings' lifespan might be only barely the equal of the M40, the torque capacity is on the order of double. Ratios are effectively the same (though derived from a different tooth count) as the M40s and followed that transmission's change to a lower (numerically higher) first gear beginning with the 1973 model year.
Edit 2:
plaatjes opgezocht van een M41 en M410.
M41:
M410:
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
oude M41, bv Amazon kan, lange pook maar... minder sterk en duurder in revisie. Je wilt een J-type OD er achter hebben. Dan moet je direct (net als ik) wer denken aan een ander koppelinghuis (geloof ik)
Ik heb een M46 gekozen, en die zou zonder de boel te hoeven aan te p[assen achter de nieuwere motoren kunnen.
Mijn M410 kon nou net NIET achte de B20, dus gewisseld met de M46 met ee n oerdegelijke J-type er achter, maar of dát nou in de tunnel wil...
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Die M410 paste die niet ivm de tunnel of ivm je koppelingshuis?
Berichten: 1.120
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Ik zou gewoon op zoek gaan naar een B20 (E) blok.
Zelf heb ik er afgelopen weken 2 verkocht. Dan ben je voor rond de 250euro klaar. Heb je een goed blok.
(Zitten in P1800's en in Volvo de latere 144 /145's
Kwestie van de injectorgaten afdoppen en je carb ertegenaan hangen. Heb je nog betere specs dan een B20B
Groeten Boele
Groeten, Boele
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Dat is al zovaak gedaan.
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
tunnel, als het een lange pook betreft (maarruh, er is toch al een topic over het geheel?!) Er staat nu ook weer op nieuw het verhaal over de voorruiten klemmtjes enz.
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
(als het goed is, is dit dat gehele topic. Ik ben geen nieuwe gestart)