Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Geslaagde vakantie en debuut in Youngtimer Magazine
Gisteren weergekomen van twee weken vakantie in Tsjechie met de 245 (1993 B230F M47). Goede vakantie gehad op de campings aldaar. Weinig oudere Volvo's gespot. Zelfs in Praag, waar we een week gestaan hebben geen enkele 200 serie.
Wel een 700 serie en 2 keer 940 gespot. Wel wat V70's en ander moderner Volvo spul. Daarnaast veel Skoda's (thuiswedstrijd). Opvallend vond ik de modernisering van het wagenpark van de gemiddelde Tsjech. Ik was er nu voor de derde keer, de "oude meuk" was veel minder dan in 1994 en 2008. Wel veel A130 bedrijfswagens gezien, gebaseerd op de (Renault)Saviem SG2 die hier geleverd zijn en waarvan ik ooit een camper had (Saviem SG2 uit '67 met 3.3 liter MANN diesel onder de voorbank). Daarnaast veel moderne auto's uit het duurdere segment (nieuwste modellen Audi's, BMW's) en enkele Japanner en iets meer Franse voitures en minder oude ex-Oost blok kadavers is mijn ervaring.
De Polar heeft het gedurende de ruim 2500 km prima gedaan. Prachtige ruwe wegen in het binnenland(soms met gaten waarin een voetbal kan verdwijnen), bergje op en af en ook steeds meer nieuwe strakke asfaltwegen in Tsjechie. Gisteren zo'n 800 km teruggereden in een ruk en thuis uitgerust weer uitgestapt na zo'n 9.5 uur Autobahn brennen. Wat zitten die stoeln toch lekker. Op zondagmorgen heerlijk door Beieren en Thuringen op de (vaak rustige 3 baans)Autobahn door de Vooralpen in de stralende zon door o.a. de kleurrijke Alpenweiden met een lekker muziekje erbij. Echt genieten van de auto en het uitzicht!
Geen mankementen gehad onderweg. De toerenteller zo veel mogelijk op 3500 rpm, waarbij de km-teller net iets meer dan 140km/u aangaf. Bij een tankbeurt na 452 km (de tankmeter gaf nog kwart vol aan, maar het kwam zo uit i.v.m. rijpauze) kon er 36 liter benzine bij wat ,tot mijn verbazing, resuteerde in een gemiddeld verbruik van precies 1 liter op 12,5 km. Dat bij een goed onderhouden volgepakte 245 met 2 volwassenden en twee kinderen op harde Michelin Energy banden (3 bar achter en 2.8 bar voor) aanvankelijk regelmatig heuveltje op en af in Duitsland met de Deltamil Weather King airco aan! Voor mij een persoonlijk verbruiksrecord, al heb ik er niet als zodanig voor gereden. Wel geprobeerd de 3500 toeren op de teller te houden (dit lukt heuvelop meestal niet, dan zakte hij van 140 terug naar 120 km/u). Nu moet ik wel zeggen dat dit gisteren vrijwel constant doorrijden was op de Autobahn, zonder files of ander ongemak. In Nederland rijd ik gemiddeld 1 op 10 a 10.5 vanwege korte ritjes.
De motor heeft de afgelopen vakantie geen klap verkeerd geslagen, vroeg bij thuiskomst alleen om een drupje olie. Als dank heb ik hem vandaag lekker vertroeteld en gewassen. Binnenkort (eerstvolgende nummer, verschijnt begin september) verschijnt er een 8 pagina's lang artikel over de 200 serie in het blad "Youngtimer Magazine". De uitgever (Gert te Lintelo) vroeg destijds aan Volvo 240 gebruikers om te reageren m.b.t hun ervaringen. Dat heb ik inmiddels gedaan en daarnaast foto's opgestuurd. Binnenkort is o.a. mijn 245 dus te zien in het Youngtimer Magazine. Ik heb er een abonnement op (net als op Klassiek en Techniek) en vind het een leuk en lekker leesbaar magazine (Nee, ik heb geen aandelen). Vanzelfsprekend heb ik in mijn verhaal o.a. het grote voordeel van het Volvolvo-forum benoemd, als vraagbaak en uitlaatklep m.b.t de Volvo's. Hopenlijk worden door het artikel straks nog meer lezers besmet met het Volvo virus!
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
Voor het artikel over de Volvo 200 serie in het komende Youngtimer Magazine zijn, naast mijzelf, door de redactie nog 3 andere eigenaren van een 240/245 gevraagd om hun ervaringen te geven.
Ik was benieuwd of er nog anderen van hier zijn die ook aan dit artikel meewerken?
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
Goed verhaal man...
Dat een volvo op vakantie zuiniger is heb ik ook ervaren, met 5 personen, 2 volwassenen en 3 grote pubers, een grote hond en een aanhanger 1 op 8 rijden verbaasde mij ook, heuvel op heuvel af, vanaf de Eifel naar huis (naar laagland, dat dan weer wel ;-)) Normaal rij ik 1 op 7-7,5.

Tijdje geleden stond in 1 van de 2 bladen ook een verslag over winterauto's met een 240 sedan, kwam er geloof ik niet zo slecht uit, grootste nadeel was de wegenbelasting. Leuke bladen, ik koop ze zo af en toe los. Vroeger had ik een abbo op het Automobiel en mijn vader op het AMK, laatste stond ook veel in van Gert te Lintelo, goede schrijver.
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Vakantie klaar? Bas Kuipers 9 6.117 28 May 2012, 08:55
Laatste bericht: Dopski
  Nieuw tijschrift: AM Youngtimer Ben 5 3.433 5 November 2011, 00:00
Laatste bericht: Black Moose
  bijtelling youngtimer weer aangepast martinson 1 2.366 20 October 2011, 12:25
Laatste bericht: volvosvenska
  Volvo's in Youngtimer Magazine Ben 3 3.018 10 September 2011, 07:34
Laatste bericht: oga244
  IntoVolvo gaat verder als VolvoDrive magazine Ben 2 3.839 29 April 2011, 19:42
Laatste bericht: Jambon
  Intovolvo magazine Volvodiesel 25 14.961 17 January 2011, 23:27
Laatste bericht: Jambon
  Op vakantie met je klassieker, "mag dat" ?! Jambon 12 6.931 24 February 2010, 13:43
Laatste bericht: ***t_blijft_behelpen***

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)