6 August 2012, 12:20
Toen mijn km teller er plots mee ophield dacht ik meteen aan het forum en vermoedde een kapot tandwiel.
Nadat ik eindelijk de teller los had en op onderzoek kon gaan zag ik een wit plastic 18 tands tandwiel waar een barst
in zat.
Echter toen ik de teller op de kabel-ingang ronddraaide, zag ik keurig de snelheidsnaald bewegen en ook dat
gebarstte tandwiel draaien. Ook het asje waar dat tandwiel op zit draaide mee.
Ondanks de barst was dit dus niet de oorzaak. Een nieuw duur tandwiel zou dus geen oplossing betekenen.
Nu heb ik ook een mercedes w123 met eveneens een VDO meter erin.
Ook die teller stopte er op een dag mee en de oplossing lag in het feit dat het tandwiel dat de dagteller
in beweging moet brengen doorslipt op de metalen as. ( dat is het eerstvolgende tandwiel naast de witte 18 tands.
Die zit pal naast de totaal km teller an de rechterkant - beetje cryptisch) Die heb ik bij mijn Mercedes 1,5 jaar geleden
gemaakt door het opruwen van de as precies op die plaats waar die doorslipt. Bij mijn Volvo heb ik nu dus hetzelfde gedaan.
De as verwijderd door aan de andere kant een boortje erin te steken. Opruwen op de plaats van het tandwiel
en terug plaatsen.
Even testen en het werkt weer.
Meter terug geplaatst en proefrit gemaakt. Het werkt nu inderdaad weer.
Misschien heeft iemand wat aan dit verhaal. Op de webpagina
http://www.dieselgiant.com/repairyourodometer.htm staan wat foto's voor de mercedes teller.
Daar wordt met locktite oid gewerkt. Opruwen schijnt beter en langduriger te werken.
Mijn Mercedes draait nu alweer ruim 40000 zonder problemen.
Hopelijk de Volvo ook.
Eric
Nadat ik eindelijk de teller los had en op onderzoek kon gaan zag ik een wit plastic 18 tands tandwiel waar een barst
in zat.
Echter toen ik de teller op de kabel-ingang ronddraaide, zag ik keurig de snelheidsnaald bewegen en ook dat
gebarstte tandwiel draaien. Ook het asje waar dat tandwiel op zit draaide mee.
Ondanks de barst was dit dus niet de oorzaak. Een nieuw duur tandwiel zou dus geen oplossing betekenen.
Nu heb ik ook een mercedes w123 met eveneens een VDO meter erin.
Ook die teller stopte er op een dag mee en de oplossing lag in het feit dat het tandwiel dat de dagteller
in beweging moet brengen doorslipt op de metalen as. ( dat is het eerstvolgende tandwiel naast de witte 18 tands.
Die zit pal naast de totaal km teller an de rechterkant - beetje cryptisch) Die heb ik bij mijn Mercedes 1,5 jaar geleden
gemaakt door het opruwen van de as precies op die plaats waar die doorslipt. Bij mijn Volvo heb ik nu dus hetzelfde gedaan.
De as verwijderd door aan de andere kant een boortje erin te steken. Opruwen op de plaats van het tandwiel
en terug plaatsen.
Even testen en het werkt weer.
Meter terug geplaatst en proefrit gemaakt. Het werkt nu inderdaad weer.
Misschien heeft iemand wat aan dit verhaal. Op de webpagina
http://www.dieselgiant.com/repairyourodometer.htm staan wat foto's voor de mercedes teller.
Daar wordt met locktite oid gewerkt. Opruwen schijnt beter en langduriger te werken.
Mijn Mercedes draait nu alweer ruim 40000 zonder problemen.
Hopelijk de Volvo ook.
Eric