Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B20E tobben met koudestart klep.
Hoi,

De koudestart injector krijgt geen 12 V signaal om te openen. Ben dus op zoek hoe dat komt, boeken erbij maar helaas zit allemaal net even anders dan de boeken/tekeningen beschrijven. Hoe het bij mij zit? Wel mijn motor is uitgerust met een apart relais om de injector aan te sturen. Dit relais kan ik op geen van de tekeningen terug vinden. Van de startmotor loopt een draad naar de eene aansluiting van de spoel van het relais, deze draad heb ik doorgemeten en is goed. Ook heb ik spanning op de draad naar de schakelaar in het relais. De ander draad op de schakelaar gaat naar de startinjector. Ook deze draad is goed. Nu dus de vraag weet iemand waar de 2e (-)draad van de spoel heen gaat? Moet die naar de temperatuursensor gaan, of gaat ie naar de centrale kast onder de bijrijders stoel?
Hopelijk kan iemand van jullie antwoord geven op die vraag.

Groet,

Mathieu.
Antwoord
Als ik me probeer voor te stellen hoe het zit, zou ik zeggen: die moet op de massa.
Ik denk dat ze op deze manier een geforceerde aansturing van de koudestart injector hebben gerealiseerd omdat de 'computer' (centrale kast onder de bijrijdersstoel) dit niet meer deed. Dus ik denk dat het relais ervoor zorgt dat er spanning op de koudestart injector komt als de startmotor draait.
Met andere woorden, het ene circuit van het relais pakt + van de groene aanstuur draad van de startmotor en heeft massa. De andere kant van het relais (waar de stroomkring gesloten wordt als er spanning op het andere circuit staat) zorgt voor spanning op de injector. Nu werkt een deel van het D-jet systeem op 5 volt. Ik weet niet of dit voor de koudestart injector ook het geval is. Zo ja, dan zal hij ergens spanning op moeten pikken uit het 5V circuit van de D-jet en de andere kant massa.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
Hoi Oude volvo,

Ben weer even bezig geweest en begin er aardig flauw van te worden, wat een gekloot zeg als je niet weet hoe het zou moeten zijn en je zoveel verschillende tekeningen/schema's hebt. Volgens Haynes hoort het relais er te zijn en dat is ook duidelijk te zien op een foto, echter, ik het staat niet op de schema's in het boek. De draad welke van de spoel afkomt hoort inderdaad op de massa, maar of dat via het thermocontact gaat weet ik niet. Ik heb al geprobeerd met een draad rechtstreeks op de massa en dan spuit de koudestartklep brandstof als je start, maar of dit nu altijd gebeurt ( dus ook bij warme motor) weet ik dus niet. Ik vermoed dat er ook ergens een draadbreuk zit of heeft een van de vorige eigenaren dingen verkeerd gerepareerd. Lekker tobben dus, heeft iemand toevallig ook wel een schema dat hoort bij een 142E uit juni 1971?

Groet,

Mathieu.
Antwoord
ik kan ens snuffelen in het Greenbook..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Hoi,

Ben weer wat verder, heb de hele kabelboom weer uit de auto gehaald en helemaal gecontroleerd. Hij voorheen al eens gerepareerd dus had best gekund dat daar ooit iets misgegaan is. Inmiddels ben ik eruit dat de 2e (-) draad van het relais naar de computer onder de bijrijdersstoel gaat op poort 2. Dit houdt dus in dat mijn motor geen thermo switch heeft voor de koude startklep. Aangezien alle draden doorgemeten en ok zijn ga ik ervan uit dat er iets met de compie aan de hand is. Of er is iets stuk of er zit een verkeerde compie in. De huidige heeft het bosch nummer 280 000 034. Iemand enig idee of dit de juiste compie is voor een motor zonder thermo schakelaar?

Groet,

Mathieu.
Antwoord
Hoi,

Ben al achter, de compie is een van 1972 of later, 1971 model had een met het nummer 280 000 017.

Groet,

Mathieu.
Antwoord
ik moet er nog 1tje hebben uit een 1800E
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Hoeveel volt krijgt de koudstartinjector? Want alle injectoren krijgen rond de 9volt.

Ik neem aan dat je het Djet Faulttracing boekje al doorgelezen hebt?
Groeten, Boele
Antwoord
3 volt voor de gewone injectors, Boele! Anders heb je een andere set nodig.
De koudestart injector doet het met 12V. Kan overigens goed verstopt zijn, had ik laatst ook. ff terugblazen met benzine en schakelen.
Computers gaan haast nooit stuk, componenten en bekabeling wel. De koudestartinjector krijgt 12V via een temperatuursensor achterop het blok. Direct van het startrelais (IIRC). Niet via de computert.
Antwoord
Hoi Rob,

Bij de eerste serie zoals ik heb zit dat net even anders ben ik achtergekomen. Deze motoren heben maar een temperatuursensor. Het relais van de koudestart klep krijgt inderdaad spanning dmv een draad van de startmotor, de andere draad echter wordt via de computerkast aan de massa geschakeld. Vanaf modeljaar 72 krijgen de motoren een thermoschakelaar welke bepaald of de koudestart klep gebruikt wordt of niet.

Groet,

Mathieu.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Tobbe met B20E. Madman 1 2.365 29 October 2016, 20:59
Laatste bericht: Marc1970
  B20E met Weber carburator ovlov2 2 2.996 18 February 2015, 10:38
Laatste bericht: ovlov2
  Nokkeras B20A vs B20E. Madman 13 8.663 27 September 2014, 17:57
Laatste bericht: Jerry
  Slechte koudestart LPG Bandbox 7 4.308 11 February 2014, 23:38
Laatste bericht: Jambon
  Uitgestelde klep op een B230FK Stevves 13 10.113 13 December 2013, 13:20
Laatste bericht: Stevves
  Probleem EGR klep markvandergrijp 6 3.897 16 January 2013, 14:48
Laatste bericht: markvandergrijp
  B20a of B20e Laurens Zondag 6 4.831 22 July 2012, 20:44
Laatste bericht: skidje
  warme start B20E wil niet op benzine laptoprob 0 1.463 25 December 2009, 10:42
Laatste bericht: laptoprob
  Functie klep? M&M 5 4.010 19 July 2008, 15:37
Laatste bericht: M&M
  CIS klep stuk: goede conclusie? mulderhj 1 3.383 7 November 2007, 18:35
Laatste bericht: thuur

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)