Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gezonde kleppen + zittingen herkennen
#1
Laatst heb ik een 'nieuwe' B20 kop op de kop getikt. Een late B20A kop, dus met grote inlaatkleppenConfusedmile:.
Nu ben ik aan het bekijken wat ik allemaal met de kop wil (laten) doen. Belangrijke factor daarin zijn natuurlijk de uitlaatkleppen + zittingen.
Zijn er duidelijke richtlijnen waar goede of juist versleten kleppen en zittingen aan te herkennen zijn? De kleppen liggen in ieder geval netjes op de kop en zijn dus niet ingeslagen.

Zie ook een plaatje van de klepzetels van cil. #1:
[Afbeelding: IMAG0160.jpg]
Antwoord
#2
Versleten zittingen zijn te herkennen als de kleppen niet meer mooi erop liggen, maar erin.
Verder mogen de kleppen zelf niet "getulpt" zijn. Dus niet --( maar --|
Ook moet je de klepgeleiders (de bus die je ziet zitten door de kop heen) even checken. Klep erin schuiven en dan voelen of de klep niet zijdelinks kan bewegen.
Voorbeeld van een versleten kop/klep
[Afbeelding: r_beschadigde_uitlaatklep.jpg]
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#3
Prima toch? In de B20A Service Manual staat hoe je klepzitting, hoek etc kan beoordelen, her en der op www te vinden.

Volgens mij is de B20 kop vooral aan de uitlaatkant te klein (kleiner dan de klep) en de bocht te kort en te haaks (vloer te laag), wat lastig te verhogen is want vlak erboven ligt het koelwater. De ruimte boven de klep vergroten is een redelijk doenbare verbetering.

Inspiratie: http://forums.turbobricks.com/showthread...582&page=2

http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=203658
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Bedankt voor de reacties!
Dan denk ik dat mijn kop nog een tijd mee kan, dat scheelt weer dure geharde klepzittingen. Alleen even laten vlakken en klaar.
Kleppen liggen er mooi op en er zit geen speling op de klepgeleiders. Zeker wel verstandig om meteen de klepsteelrubbers te vervangen nu ik er toch ben?

En inderdaad, de uitlaatpoort is de beperkende factor in de B20 kop. De Dremel is er dan ook aan te pas gekomen om de 'stap' boven de klepzittingen te verruimen. Dat moet alleen nog iets grondiger. Het ene draadje kende ik al, het andere nog niet. Thanks Marc!
Antwoord
#5
Als je de kop los hebt, is het inderdaad wel de moeite waard die rubbertjes over de klepgeleiders gelijk te vervangen.
Kan je ook gelijk controleren of de veren nog goed zijn.

Laten vlakken is misschien ook niet nodig; even (laten) controleren met een goede stalen rij en voelermaatjes. Als de kop er netjes afgehaald is kan hij gewoon goed recht zijn.
Antwoord
#6
Sorry was te laat met de tekst te versturen, maar misschien toch interessant....... geharde klepzittingen....zijn te herkennen als dun randje langs de kleppen....zie foto

[Afbeelding: B20e222jpg_edited.jpg]
Antwoord
#7
Aha, je bent er al mee bezig geweest? Zijn daarbij voor en na foto's ontstaan?

Ik zou zo'n kop niet laten vlakken tenzij zichtbaar krom (nooit) of je er iets hogere compressie (hoger dan B20B koppakking) mee wil bereiken. Het niet-vlak zijn van de kop komt niet eens ter sprake in het Service Manual.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Volgens mij is dat de standaard zitting, de rand het gevolg van de originele Volvo bewerking, alle koppen hebben dat. Een naderhand geplaatste evt. geharde zitting is wel wat breder dan een randje.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
Zoiets....

[Afbeelding: B203jpg_edited.jpg]
Antwoord
#10
Dick, dat laatste plaatje laat inderdaad mooi geharde zittingen zien. Die heeft mijn kop dus niet, maar als ze originele zittingen nog goed zijn ga ik daar niets aan doen.
En Marc, plaatjes voor heb ik niet maar die zijn er genoeg te vinden. Plaatjes na zal ik zeker maken als ik er klaar mee ben. Het vlakken zou ik overigens voornamelijk doen voor de compressie, die kan wel wat omhoog als de D-as erin komt (dan moet de kop er toch af en komt deze erop).
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Herkennen origineel blok ? jero 1 2.557 15 February 2017, 12:40
Laatste bericht: Marc1970
  Kleppen tikke 240 b230f laatste type KennOne 8 8.167 5 September 2016, 14:48
Laatste bericht: Marc1970
  Hoe vroege B23E of latere B23E te herkennen? lenlux 6 4.969 15 August 2015, 13:36
Laatste bericht: Marc1970
  Krukas herkennen...... BartMandersRacing 6 4.578 26 January 2015, 23:59
Laatste bericht: Marc1970
  [240 B23 LPG] Hoe snel zijn kleppen uitgesteld? Ideale kleplengte / ? MartjeB 14 11.153 9 April 2012, 20:14
Laatste bericht: Zuurstar
  Hoe is een b230 motorblok te herkennen? markfranken 8 5.159 28 January 2012, 15:19
Laatste bericht: Marc1970
  Kleppen stellen B21a van 244 uit 1975 vol244 11 9.218 2 September 2011, 22:25
Laatste bericht: vol244
  kleppen afstellen b23a okkehel 1 1.864 9 June 2011, 22:31
Laatste bericht: Black Moose
  Kleppen stellen b18a, goed gedaan of niet? Jeroen V 7 8.445 15 May 2011, 12:03
Laatste bericht: Jambon
  lpg en kleppen, twijfel nu eindelijk weg Belg 17 9.093 14 April 2011, 11:29
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)