Topics: 69
Versleten zittingen zijn te herkennen als de kleppen niet meer mooi erop liggen, maar erin.
Verder mogen de kleppen zelf niet "getulpt" zijn. Dus niet --( maar --|
Ook moet je de klepgeleiders (de bus die je ziet zitten door de kop heen) even checken. Klep erin schuiven en dan voelen of de klep niet zijdelinks kan bewegen.
Voorbeeld van een versleten kop/klep
Topics: 82
Prima toch? In de B20A Service Manual staat hoe je klepzitting, hoek etc kan beoordelen, her en der op www te vinden.
Volgens mij is de B20 kop vooral aan de uitlaatkant te klein (kleiner dan de klep) en de bocht te kort en te haaks (vloer te laag), wat lastig te verhogen is want vlak erboven ligt het koelwater. De ruimte boven de klep vergroten is een redelijk doenbare verbetering.
Inspiratie:
http://forums.turbobricks.com/showthread...582&page=2
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=203658
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Bedankt voor de reacties!
Dan denk ik dat mijn kop nog een tijd mee kan, dat scheelt weer dure geharde klepzittingen. Alleen even laten vlakken en klaar.
Kleppen liggen er mooi op en er zit geen speling op de klepgeleiders. Zeker wel verstandig om meteen de klepsteelrubbers te vervangen nu ik er toch ben?
En inderdaad, de uitlaatpoort is de beperkende factor in de B20 kop. De Dremel is er dan ook aan te pas gekomen om de 'stap' boven de klepzittingen te verruimen. Dat moet alleen nog iets grondiger. Het ene draadje kende ik al, het andere nog niet. Thanks Marc!
Topics: 163
Als je de kop los hebt, is het inderdaad wel de moeite waard die rubbertjes over de klepgeleiders gelijk te vervangen.
Kan je ook gelijk controleren of de veren nog goed zijn.
Laten vlakken is misschien ook niet nodig; even (laten) controleren met een goede stalen rij en voelermaatjes. Als de kop er netjes afgehaald is kan hij gewoon goed recht zijn.
Topics: 37
6 November 2012, 12:32
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 6 November 2012, 12:39 door VolvoDick.)
Sorry was te laat met de tekst te versturen, maar misschien toch interessant....... geharde klepzittingen....zijn te herkennen als dun randje langs de kleppen....zie foto
Aha, je bent er al mee bezig geweest? Zijn daarbij voor en na foto's ontstaan?
Ik zou zo'n kop niet laten vlakken tenzij zichtbaar krom (nooit) of je er iets hogere compressie (hoger dan B20B koppakking) mee wil bereiken. Het niet-vlak zijn van de kop komt niet eens ter sprake in het Service Manual.
Volgens mij is dat de standaard zitting, de rand het gevolg van de originele Volvo bewerking, alle koppen hebben dat. Een naderhand geplaatste evt. geharde zitting is wel wat breder dan een randje.
Topics: 37
Zoiets....
Dick, dat laatste plaatje laat inderdaad mooi geharde zittingen zien. Die heeft mijn kop dus niet, maar als ze originele zittingen nog goed zijn ga ik daar niets aan doen.
En Marc, plaatjes voor heb ik niet maar die zijn er genoeg te vinden. Plaatjes na zal ik zeker maken als ik er klaar mee ben. Het vlakken zou ik overigens voornamelijk doen voor de compressie, die kan wel wat omhoog als de D-as erin komt (dan moet de kop er toch af en komt deze erop).