Berichten: 185
Topics: 23
Lid sinds: Jul 2006
Vraag.
Mijn 230F met 365000 LPG kilometers liep niet zo mooi meer en lag nogal te wiegen bij stationair. Door de klepspeling te stellen loopt de motor weer netjes en het wiegen is ook weg maar nu is er een klep die ik duidelijk hoor tikken!? Ondanks de juiste klepspeling van 0,45 mm dit geluid, wie heeft er een idee? (dunste stelplaatjes moeten gebruiken die ik kon vinden, weet ff niet meer hoe dun)
Martin.
245DL 1980 USA
Berichten: 1.404
Topics: 41
Lid sinds: Mar 2005
is het wel een klep, en niet je hitteschild bij je uitlaatspruitstuk of je eerste demper??
beetje tikken mag trouwens

:lol:
orte Bochtenridder

& Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Met een lange schroevedraaier tegen je oor en tegen het blok kan je beter horen waar het getik vandaan komt, welke klep of wat dan ook.
Al mijn kleppen van al mijn motoren (B230F @ 314000 km, Renault @ 42000) ratelen vrolijk tijdens het op en neer gaan, hoort erbij dacht ik.
B230F heeft geluiddempende rubbertjes onder de klepstoter, maar die schijnen weinig meer te doen na een paar ton.
Marc
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.404
Topics: 41
Lid sinds: Mar 2005
heb je nog nooit een 404 op LPG gehoord :lol: :lol: :lol: :lol:
orte Bochtenridder

& Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Berichten: 1.442
Topics: 28
Lid sinds: Mar 2005
stellen tussen 0.35 en 0.40 is beter.
je zal 1 misser hebben die zal groter wezen dan 0.45
daar komt de tik wel vandaan.
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
0.40 klepspeling is enorm.. Maar Volvo schrijft inderdaad 0.45 voor. Waarom zoveel ?
Persoonlijk denk ik dat het komt door de nokkenas/klepstelplaatjes constructie. Op deze manier is de nokkenas redelijk ongevoelig voor slijtage en staat de klep lange tijd hard in de zetel geklemd waardoor deze goed kan koelen. De klep zal daardoor nooit verbranden en de nokkenas ook niet doorslijten. Maar... Is 0.45 NODIG ?
Bovendien dien je de PRV ook met zo'n enorme speling af te stellen.. En daar zit een andere constructie in..
0.10 voor de inlaat en 0.15/0.25 voor de uitlaat wordt veel vaker toegepast.
Zou dat kunnen bij de B2XX blokken ? Of gaat er dan wat stuk ?
Berichten: 185
Topics: 23
Lid sinds: Jul 2006
Bedankt alvast voor de reacties. ga eerst de speling opnieuw opmeten en wellicht naar 0,35 / 0,40 stellen.
245DL 1980 USA
Berichten: 1.442
Topics: 28
Lid sinds: Mar 2005
het heeft te maken met het uitzetten van de motor.
en met het sneller draaien (toerental) van de benzine motor.
dan moeten de kleppen toch ook kunnen sluiten
Berichten: 185
Topics: 23
Lid sinds: Jul 2006
Klepspeling gecontroleerd en drie kleppen nagesteld. Alle klepspelingen staan nu bij een koude motor op 0,35 / 0,40 maar het tikken zit er nog in, ik denk van 1 klep. Geprobeert met de "schroevendraaier aan oor" methode om de tik te localiseren maar dat brengt weinig duidelijkheid.
Het dunste stelplaatje die ik nu gebruikt heb meet 2,60mm.
De motor loopt (nog steeds) mooi.
Wie heeft er nog suggesties?
245DL 1980 USA
Berichten: 185
Topics: 23
Lid sinds: Jul 2006
Nog ff dit, bij een warm gedraaide motor verandert er niets in het geluid van de tik.
245DL 1980 USA