Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tikkende klep 230F
#1
Vraag.
Mijn 230F met 365000 LPG kilometers liep niet zo mooi meer en lag nogal te wiegen bij stationair. Door de klepspeling te stellen loopt de motor weer netjes en het wiegen is ook weg maar nu is er een klep die ik duidelijk hoor tikken!? Ondanks de juiste klepspeling van 0,45 mm dit geluid, wie heeft er een idee? (dunste stelplaatjes moeten gebruiken die ik kon vinden, weet ff niet meer hoe dun)

Martin.
245DL 1980 USA
Antwoord
#2
is het wel een klep, en niet je hitteschild bij je uitlaatspruitstuk of je eerste demper??
beetje tikken mag trouwens Big Grin :lol:
orte Bochtenridder Smile &amp; Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Antwoord
#3
Met een lange schroevedraaier tegen je oor en tegen het blok kan je beter horen waar het getik vandaan komt, welke klep of wat dan ook.

Al mijn kleppen van al mijn motoren (B230F @ 314000 km, Renault @ 42000) ratelen vrolijk tijdens het op en neer gaan, hoort erbij dacht ik.

B230F heeft geluiddempende rubbertjes onder de klepstoter, maar die schijnen weinig meer te doen na een paar ton.

Marc
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
heb je nog nooit een 404 op LPG gehoord :lol: :lol: :lol: :lol:
orte Bochtenridder Smile &amp; Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Antwoord
#5
stellen tussen 0.35 en 0.40 is beter.
je zal 1 misser hebben die zal groter wezen dan 0.45
daar komt de tik wel vandaan.
Antwoord
#6
0.40 klepspeling is enorm.. Maar Volvo schrijft inderdaad 0.45 voor. Waarom zoveel ?

Persoonlijk denk ik dat het komt door de nokkenas/klepstelplaatjes constructie. Op deze manier is de nokkenas redelijk ongevoelig voor slijtage en staat de klep lange tijd hard in de zetel geklemd waardoor deze goed kan koelen. De klep zal daardoor nooit verbranden en de nokkenas ook niet doorslijten. Maar... Is 0.45 NODIG ?

Bovendien dien je de PRV ook met zo'n enorme speling af te stellen.. En daar zit een andere constructie in..

0.10 voor de inlaat en 0.15/0.25 voor de uitlaat wordt veel vaker toegepast.

Zou dat kunnen bij de B2XX blokken ? Of gaat er dan wat stuk ?
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
#7
Bedankt alvast voor de reacties. ga eerst de speling opnieuw opmeten en wellicht naar 0,35 / 0,40 stellen.
245DL 1980 USA
Antwoord
#8
het heeft te maken met het uitzetten van de motor.
en met het sneller draaien (toerental) van de benzine motor.
dan moeten de kleppen toch ook kunnen sluiten
Antwoord
#9
Klepspeling gecontroleerd en drie kleppen nagesteld. Alle klepspelingen staan nu bij een koude motor op 0,35 / 0,40 maar het tikken zit er nog in, ik denk van 1 klep. Geprobeert met de "schroevendraaier aan oor" methode om de tik te localiseren maar dat brengt weinig duidelijkheid.
Het dunste stelplaatje die ik nu gebruikt heb meet 2,60mm.
De motor loopt (nog steeds) mooi.

Wie heeft er nog suggesties?
245DL 1980 USA
Antwoord
#10
Nog ff dit, bij een warm gedraaide motor verandert er niets in het geluid van de tik.
245DL 1980 USA
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  onsteking vervroegen polar 1993 230f chefkokfred 8 6.001 1 November 2015, 21:14
Laatste bericht: Marc1970
  Uitgestelde klep op een B230FK Stevves 13 10.113 13 December 2013, 13:20
Laatste bericht: Stevves
  B20E tobben met koudestart klep. Madman 12 6.756 4 April 2013, 13:23
Laatste bericht: Madman
  Probleem EGR klep markvandergrijp 6 3.897 16 January 2013, 14:48
Laatste bericht: markvandergrijp
  Tikkende motor en enorm olielek S40rijder 4 3.401 23 December 2010, 13:17
Laatste bericht: Black Moose
  tikkende motor / automaat B21 injectie 245 1982 witte 245 7 4.971 19 April 2010, 21:21
Laatste bericht: Marc1970
  B200F - tikkende kleppen Dinges 17 10.413 6 April 2009, 12:29
Laatste bericht: Marc1970
  Lekkage aan 230F motor van 240 DL-USA estate uit '86 Ruudster 14 7.160 16 November 2008, 02:40
Laatste bericht: Ruudster
  Functie klep? M&amp;M 5 4.010 19 July 2008, 15:37
Laatste bericht: M&M
  CIS klep stuk: goede conclusie? mulderhj 1 3.383 7 November 2007, 18:35
Laatste bericht: thuur

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)