Topics: 27
IK weet dat amazone hier eigenlijk niet huis hoort, maar probeer het toch maar.
Mijn amazone B18 loopt op LPG. Starten het hele jaar no problemo. Zelfs na mijn lange reis van 3 mnd begin dit jaar liep de motor met een paar minuutjes. Het enige probleem is het met dit weer. Vorig jaar was het hetzelfde probleem. Lang starten en maar hopen dat ie aansloeg. Vorig jaar toen maar contactpunten, rotor, verdelerkap en condensator vervangen. Bougies zijn ook goed en de kleppen staan ook geod. Nu loopt de auto alleen op LPG, daar start ik ook altijd op. Het lijkt wel dat zodra de temperaturen van ca. -5 bereikt worden, het gebeurt is.
Gelukkig heb ik de 245 nog. Die doet het altijd, ook nu gewoon starten op LPG..
Iemand een goede tip? Bedankt weer.
Topics: 56
ff een kleedje over de gril leggen.
Vroegehh deed mijn vader dat ook, hij had een taunus van '75 op LPG.
In de winter ging altijd een kleedje over de motor heen, anders startte ie niet.
Totdat het een keer ijzelde, hij kon niet naar zijn werk toe.
Bond ie de schaatsen onder en ging ie op straat schaatsen

.
Later die dag wilde hij toch met de auto weg en hij startte de auto....
Hoop herrie onder de kap, kleedje vergeten, paar rotorbladen afgebroken >

Wat hebben we gelachen ;D
Maar hij startte wel.
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Topics: 69
Je zou eens compressie kunnen meten.
Als de rest goed is (incl. accu) dan denk ik daar als eerste aan.
Een versleten motor met lage compressie start minder goed.
Iets makkelijker te checken is toch weer je ontsteking.
Hoeveel rijdt de auto per jaar?
Kunnen de contactpuntjes alweer versleten zijn?
Bougiekabels vochting?
Bobine minder fris?
Topics: 82
Contactpuntjes, contacthoek en/of speling staan wel hoog op de slechte start lijst. Evenals de bobine. Het voltage daalt behoorlijk als de startmotor al die koude olie opzij moet duwen.
Heb je alle startvariaties al gehad? Probeer eens volgas. MIjn 144 start nu nog beter dan in de zomer lijkt het, al heeft de startmotor merkbaar moeite met het ding rondslingeren.
Enige wat telt in deze kou zijn de Cold Cranking Amps, CCA. In mijn 240 staat een 610 CCA accu, die toch maar 60 Ah is.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 289
zo eentje en wat electronica onder het verdeelkappie + eventueel sportbobine..
Topics: 37
Vergeet ook niet dat de olie in deze B18/20 (20w50) bij vriesweer net dikke stroop is.
Topics: 82
Waarom 20W50? 10W30 staat ervoor, "all year round". 15W40 doen mijn B20's het mee.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 289
20W50 hoeft geen probleem te zijn...
in "86 had ik m'n 1e 142, die stond op de kazerne in Ermelo 5 dgn stil, het was toen behoorlijk onder 0 en de hele wk onder een witte deken. Vrijdag middag in de pauze maar ens kijken want je wilt toch naar huis, uitgraven.. kap open voor de "live beelden"... van olie was idd geen sprake, eerder asfalt, sleutel om, ik zweer je dat de secondenwijzer van het klokkie sneller ging, blok maakt nog geen halve slag, vroep..... (hebben we het maar niet over smering op dat moment.. :-X), halve peloton aangesleept...
Topics: 37
Ik heb 15 jaar in een amazon rondgereden, en zomers reed ik met 20w50 olie en vanaf okt. ververste ik de olie met 10w40. Het is vaak een optelsom: dikke olie, oud type startmotor, verouderde ontstekings delen, accu en slechte compressie. Mijn amazon stond gewoon onder de carport, en starte als een tirelier ook bij -15 graden vorst op lpg. Een accu met een hoog start vermogen heeft de voorkeur bv. die van varta.
Topics: 40
Wat ik de 1e keer doe is starten (een seconde of 2/3 ) zonder gas te geven, dan de sleutel opnieuw op contact zetten en starten met langzaam intrappend gaspedaal. Werkt bij mij goed.
945 GL 1993 en de V70 t6 uit 2011 Flamengo red.
Wat kan het leven lekker zijn in een Volvo.